تعمیرات انواع پرده زبرا و دومکانیزم در مشهد| 05136639830

تعمیرات انواع پرده زبرا و دومکانیزم در مشهد| 05136639830

پرده زبرا چیست؟

پرده زبرا (Zebra curtain)، یک نوع پرده راه راه است و شکل آن شبیه خطوط روی بدن گورخر است. این خط ها افقی هستند و معمولا یکی از آن ها روشن و دیگری تیره است که پشت سر هم و به صورت یکی در میان تکرار شده است. مدل های مختلفی از پرده زبرا وجود دارد که گاهی مواقع بصورت دیگری طراحی شده اند.

پرده های زبرا که به نام های پرده دوبل یا دبل رول نیز در بازار شناخته شده است، شبیه پرده های کرکره ای هستند و تنها تفاوتشان، جنس پارچه ای پرده زبراست. پرده زبرا، ضعف های پرده کرکره ای را ندارد و از انعطاف پذیری و دوام بیش تری برخوردار می باشد.

نوع طراحی پرده زبرا، دو لایه است. این پرده ها به کمک طناب به شکل دستی یا برقی تنظیم می شوند. پرده زبرای برقی، موتورهای خاصی دارد و به وسیله ریموت کنترل می شود. در مدل دستی با بالا و پایین کردن پرده می توان مقدار نور را به صورت دلخواه از 10 تا 50 درصد تنظیم کرد و یا پرده را کاملا جمع کرد و از نور کامل استفاده نمود.

دلایل خرابی پرده زبرا

1.کیفیت لوازم جانبی مورد استفاده در پرده زبرا 

بعضي از توليد كنندگان بدون در نظر گرفتن كيفيت پرده زبرا و طول عمر آن، لوازمي كه بعد از مدت زمان كوتاهي کارایی خود را از دست می دهد استفاده می کنند و این کار باعث می شود پرده زبرا نياز به تعمير و تعويض پيدا كند.

2.مستهلك شدن لوازم پرده زبرا 

هر قطعه بسته به شرايط محيطي و كيفيت؛ طول عمري تعريف ای دارد. پرده زبرا نیز داراي قطعات متحرك از جمله گيربكس و لوله مي باشد و از اين قاعده مستثنا نيست و پس از مدتي استفاده، پرده زبرا نیز نیاز به سرویس و تعمیر خواهد داشت.

3.ضربه زدن به پرده زبرا 

معمولا ضربه خوردن پرده زبرا، هنگام باز و بسته كردن پرده در خانه تکانی آخر سال و يا قبل از رنگ كاري و تميز كاري محل نصب، بيشتر رايج است و گاهي اوقات به جز لوازم، بدنه آلومنيومي پرده و لوله آن نيز نياز به تعويض و تعمير پيدا خواهد کرد.

4.نامتناسب بودن گيربكس با وزن پارچه 

معمولا پرده هاي بزرگ و عريض زبرا نياز بیشتری به تعمير پيدا مي كنند و دليل اصلي آن نیز متناسب نبودن نوع گيربكس با وزن پارچه است، چون گيربكس و يا مكانيزم پرده زبرا تحمل وزن پارچه و لوازم را ندارد، زود تر از حد معمول نياز به تعمير پيدا خواهد داشت.

5.مونتاژ و برش نامناسب قطعات پرده زبرا

در هنگام برش و مونتاژ ريل و لوله پرده زبرا، باید استانداردهايي در نسبت اندازه ها ي كانال و لوله رعايت شود؛ در غير اينصورت پرده به راحتي و نرم كار نمي كند و باعث خرابي پرده و در نتیجه تعمير پرده زبرا مي شود.

6.پارچه نامرغوب خرابی پرده زبرا

اگر از پارچه هاي ارزان قيمت استفاده شود، بعد از مدتي كاركرد و يا قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، طول و عرض آن تغيير مي كند و پارچه بجاي پيچيدن بدور لوله، اطراف گيربكس را می گیرد و مانع از عملکرد مناسب آن می شود كه این موضوع باعث پارگي زنجير و خرابي پرده زبرا خواهد شد. مجموعه های زیادی وجود دارند که تعمیر پرده ها در انواع مختلف را به صورت تخصصی انجام می دهند. از جمله گروه پخش وتولید پرده حرير دراپه در مشهد است که تعمیرات انواع پرده های افقی را انجام می دهد.

مکانیزم های پرده زبرا

1.مکانیزم دستی که در این روش با استفاده از زنجیر تعبیه شده در کنار پرده؛ نور محیط قابل تنظیم می باشد.

2.مکانیزم موتوری که پرده به یک موتور الکتریکی ظریف و کوچک و ریموت کنترل مجهز می شود و بوسیله آن می توان از فاصله دور، بالا و پایین و سایه روشن کردن را بصورت اتوماتیک به اندازه نیاز انجام داد. در این حالت با استفاده از ریموت می توان به آسانی از انواع حالتهای پرده زبرا استفاده کرد.

روش نصب پرده زبرا 

دو روش برای نصب پرده زبرا وجود دارد. اول نصب پرده روی دیوار کوچک بالای پنجره و دوم نصب پرده به سقف می باشد. پرده زبرا معمولا دارای دو قسمت است. بخش اصلی و بخش فلزی که در کارخانه مونتاژ می شود. برای انجام کار نصب پرده زبرا به لوازمی که در ادامه معرفی می شود نیاز است: مداد یا وسیله ای برای علامت گذاری، متر، دریل، پیچ و رول پلاک و چکش

در ابتدا بای نصب چوب پرده را انجام داد، باید قسمتی از دیوار یا سقف که قرار است پرده روی آن سوار شود، سوراخ کنید. پس ابتدا حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از لبه های پرده به سمت داخل، علامت گذاری نموده و سوراخ کنید. بعد از انجام پیچ و رولپلاک در محل سوارخ شده، پایه دیواری یا سقفی پرده را در محل مورد نظر نصب و محکم کنید. در آخر پرده را از قسمت شیارهای پشتی در آن چفت کنید.

نحوه شستشو و نگهداری پرده زبرا 

بهتر است نظافت پرده زبرا به موقع انجام شود و فوت و فن های لازم در اجرای آن به کار گرفته شود، در ادامه این مطلب، نحوه تمیز کردن پرده زبرا را توضیح خواهیم داد:

شستشوی هفتگی پرده

توصیه می شود هر هفته پرده ها تمیز کنید. برای این کار کافی است با یک گردگیری عمومی در آخر هفته، پرده ها را گردگیری کنید.

شستشوی فصلی پرده

وقتی آلودگی بیشتری روی پرده می نشیند و نیاز به نظافت اساسی تری احساس می شود، کافی است با استفاده از بخارشوی یا شامپو فرش به آهستگی و دقت پرده را تمیز کنید تا پرده آسیب نبیند.

شستشوی سالیانه پرده

توصیه می شود برای شستشوی پرده زبرا در خانه از مواد شوینده مخصوص بدون آنزیم و بدون خاصیت اسیدی استفاده شود. همچنین پس از شستشو و آبکشی برای نصب مجدد پرده، صبر کنید تا کاملا خشک شود. نظافت اساسی پرده زبرا در منزل زیاد ساده نیست. بهتر است کار تمیز کردن پرده زبرا به مجموعه های معتبر شستشوی پرده سپرده شود.